Skip to content
Palvelut Teollisuuden sähkötyöt Energiayhtiöt Uusiutuva energia Kiinteistöt Tuotteet Sähköasemat Teollisuuden sähkötyöt Energiayhtiöt Uusiutuva energia Referenssit Liity meihin! Uutiset Sertifikaatit Ota yhteyttä Tietoa NEPowerista

Tekninen rakennus sähkökäyttöiselle satamanosturille

Tuotteet teollisuuden sähkötöihin Uutiset

Skellefteån sataman täyssähköinen nosturi oli yksi maailman ensimmäisistä, kun se otettiin käyttöön helmikuussa 2022. Nosturin riittävän sähkönsyötön varmistamiseksi tarvittiin uusi kytkinlaitos. NEPower toimitti sen nopeasti ja suoritti myös asennuksen, ilman, että se häiritsi vilkasta satamatoimintaa.

Skellefteån kunta on viime vuosina tehnyt suuria investointeja satama-alueelle. Satamasta on tullut suurempi ja syvempi, ja sinne on asennettu uutta tekniikkaa, muun muassa sähköakkukäyttöinen Gottwald 6507 -nosturi, joka pystyy käsittelemään raskaita kuormia. Sen ulottuvuus on myös pitkä, joten se ulottuu suurten alusten leveyteen. 

“Tarvitsimme nosturia varten 10,4 kilovoltin tehon, joten oli ajankohtaista uusia vanha, vuodelta 1972 peräisin oleva kytkinlaitteisto. Se oli niin vanha, että olisi ollut vaikeaa löytää siihen varaosia, jos olisi tullut ongelmia. Oli liian riskialtista käyttää nosturia vanhalla kytkinlaitteistolla”, sanoo Clas Eriksson, joka toimii Skellefteån teknisenä satamapäällikkönä marraskuuhun 2022 asti.

Valmis ratkaisu lyhyessä ajassa

Skellefteån kunta harkitsi muutamia vaihtoehtoja, mutta päätti tilata teknisen rakennuksen NEPowerilta. Yritys pystyi tarjoamaan pakettiratkaisun, joka sisälsi moduulien rakentamisen, tekniikan ja asennuksen. Lisäksi NEPower pystyi lupaamaan lyhyen, viiden kuukauden toimitusajan. Nosturi toimitettiin marraskuussa 2021 ja tekninen rakennus maaliskuun 2022 lopussa.

“Kun NEPower rakensi teknistä rakennusta Suomessa, pystyimme valmistelemaan sokkeliperustuksen vanhan kytkinaseman viereen laiturilla. Kun tekninen rakennus toimitettiin, oli vedettävä vain sähkökaapeli vanhasta kytkinasemasta ja liitettävä se uuteen tekniseen rakennukseen. Melkein kuin olisi laittanut kodinkoneen pistokkeeseen”, Eriksson sanoo.

Teknisen rakennuksen suurena etuna on se, että asennus ei vaadi pitkiä seisokkiaikoja. Kaikki voidaan valmistella etukäteen, jolloin asennusprosessi on lyhyt ja sujuva.

“Asennustyöt laiturilla onnistuivat todella sujuvasti, koska NEPower oli joustava aikataulujensa suhteen. Näin pystyimme välttämään häiriöt satamatoiminnoissa. Yhteistyö NEPowerin kanssa toimi hyvin koko prosessin ajan.”

Hyvät laitteet vastineeksi rahoille

Kojeistoksi uusi tekninen rakennus on todella komea, kun se seisoo tummanharmaassa puvussaan laiturilla. Clas Eriksson toteaa, että se sulautuu ympäristöönsä.

“Olimme yllättyneitä teknisten laitteiden laadusta, se oli korkea hintaansa nähden. Sähköasentajat totesivat, että ne olivat hyvää kalustoa ja että huoltotöitä oli helppo tehdä. Korkeajänniteosa oli selvästi merkitty, jotta näimme, mihin johtoihin ei saanut koskea. Oli myös hyvä, ettei meidän tarvinnut irrottaa koko kytkinlaitetta huoltoa varten, vaan yksi osa riitti.”

Valmiina sähköistettyyn tulevaisuuteen

Teknisen rakennuksen ansiosta Skellefteån satama on valmis sähköistettyihin ratkaisuihin merenkulussa. Ne yleistyvät tulevaisuudessa sekä satamissa että teollisuudessa, ja Skellefteån satama suunnitteleekin jo toista sähkökäyttöistä nosturia.

“Meillä on toinen paikka uudelle liitäntäasemalle, jotta voimme vetää kaapelin ulos toista nosturia varten. Ajatuksena on, että voimme lopulta tarjota maasähköä rahtilaivoille latausaseman kautta, mutta emme ole vielä niin pitkällä. Nykyaikaisissa matkustajalautoissa on standardoidut pistorasiat, mutta rahtilaivojen sähköliitännöille ei ole vielä kansainvälistä standardia.”

Jaa